BNP Paribas Fortis verhuist Circulair

Zowel bij de afbraak van de oude gebouwen als bij de inrichting van de nieuwe wordt circulariteit in acht genomen

Op 8 juni 2017 ondertekende BNP Paribas Fortis de Green Deal Circulair Aankopen. In het kader daarvan organiseerde Vlaanderen Circulair op 4 december een inspiratiedag in het Auditorium Kanselarij van de bank in Brussel.


Dominique Verhamme (Procuremen): “We werken onder meer samen met Nearly new office facilities (NNOF). Nnof fungeert niet enkel als onze verhuisfirma, maar beheert ook onze stock van kantoormeubilair. Omdat die vrij groot is, zagen de vakspecialisten van de organisatie hun kans schoon om onderdelen van oude meubelstukken een nieuw leven te geven. Zo hergebruikten ze in het kader van ‘New Ways of Working’ oude bureaubladen en kasten om er nieuwe tafels, garderobekasten en stoelen van te maken voor onze centrale gebouwen in Brussel. Vroeger zouden we een bureau waarvan het blad beschadigd is, gewoon hebben weggegooid, zonder er bij stil te staan dat de poten nog perfect bruikbaar zijn voor een ander meubelstuk. Hoewel de nieuwe hoofdzetel van de bank pas klaar zal zijn midden 2021, zijn we nu al bezig met het opstellen van een inventaris van ons kantoormeubilair. In samenspraak met Facility, het Montagne du Parc-team en de binnenhuisarchitect gaan we na welke onderdelen we kunnen hergebruiken, en welke zaken we nieuw moeten aankopen.”

Philip Mol (CSR – Strategy & Business Development): “Meer dan 98% van het afbraakmateriaal van de oude Warandebergtorens werd gerecycleerd of hergebruikt. Onze collega’s van het MdP-team houden duurzaamheid - en dus ook de circulaire economie - altijd in gedachten. Zo werd het beton opnieuw gemalen, zodat het kon hergebruikt worden voor andere constructies. Daarnaast werd er meer dan 10.000 m² tapijt gerecycleerd, waarmee we per 1.000 m² twee ton CO2 wisten uit te sparen.” Dominique Verhamme: “We zijn daarbij te werk gegaan volgens het ‘cradle-to-cradle’-principe. Een groot deel van het vast tapijt werd hergebruikt voor de productie van nieuw vast tapijt, of iets anders. Op die manier gaan er zo weinig mogelijk grondstoffen verloren, en is de cirkel rond.”

Philip Mol: “Ook designmeubelstukken en decoratieve elementen zoals deurklinken of verlichtingselementen hebben we via de firma Rotor ter beschikking gesteld van andere bedrijven – 230 ton om precies te zijn. De organisatie werkt samen met binnenhuisarchitecten en zorgt voor de re-integratie van gebruikte bouwmaterialen in andere gebouwen. Een mooi voorbeeld daarvan is het plafond van een apotheek in Schaarbeek. Dat is gemaakt van een deel van het plafond dat de Belgische ontwerper Jules Wabbes in de jaren ’60 ontwierp voor het oude Warandeberggebouw.”


Dominique Verhamme: “Omdat het aanbod nog beperkt is, ligt de prijs van deze circulaire aankoop momenteel vrij hoog. Delen van meubelstukken hergebruiken om er andere meubels van te maken, is ook behoorlijk arbeidsintensief, en daar hangt een prijskaartje aan, natuurlijk. Op dit moment zijn onze business cases niet altijd positief. Maar zodra het aanbod stijgt, komt daar wellicht verandering in. Het budget moet uiteraard in evenwicht blijven.” Philip Mol: “Bij de bouw van de nieuwe hoofdzetel nemen we trouwens ook energie-efficiënte maatregelen. Zo komen er niet alleen zonnepanelen, maar ook groendaken en een STES-installatie (Seasonal Thermal Energy Storage, red.), waarmee energie doorheen het jaar kan worden opgeslagen. Op de lange termijn besparen we op die manier flink wat kosten.”

Heb je een vraag over deze case?