Waarom nieuw meubilair kopen als je alles al in huis hebt voor een fris, nieuw interieur? Vanuit die filosofie sloot Het Facilitair Bedrijf in 2019 twee raamcontracten voor refurbishment van meubilair met Nearly New Office Facilities (Nnof).
Het afgedankte meubilair wordt door Nnof en een vzw opgehaald in de kantoren van de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Deze voorwerpen worden eigendom van Nnof in ruil voor credits. De Vlaamse overheid en de lokale besturen kunnen deze credits vervolgens gebruiken om opgeknapte voorwerpen te kopen in de online winkel die in het kader van het contract wordt gecreëerd. Nnof mocht de opgeknapte spullen ook aan derden verkopen. Voor deze aanpak is gekozen om zoveel mogelijk spullen een tweede leven te geven.
Dit kredietsysteem past niet in de traditionele boekhoudkundige aanpak, waardoor de interne afdeling Financiën en de medewerkers van de Inspectie Financiën overtuigd moesten worden van de voordelen van deze werkwijze. Het opgeknapte meubilair zelf werd echter onmiddellijk verwelkomd door het personeel, in de hele organisatie.
Deze raamcontracten resulteerden al in veel mooie, kwaliteitsvolle interieurs. Voor Het Facilitair Bedrijf is vooral de duurzame en circulaire impact van belang. De jaarlijkse rapportage van Nnof brengt deze in kaart. De resultaten zijn van 2020 en 2021 zijn beschikbaar!
Raadpleeg de publicatie hier.
2020:
2021:
Alle entiteiten van de Vlaamse overheid én lokale besturen kunnen gebruik maken van de raamcontracten. Je leest, nadat je bent ingelogd, alles over op de raamcontracten-pagina op Vlaanderen Intern. Heb je als medewerker van een lokaal bestuur geen toegang? Dan vraag je die best aan bij je lokale beheerder. Met je vragen kan je terecht bij Facilipunt.