Warnez potatoes gaat de circulaire uitdaging aan

Onderzoek naar circulaire pistes voor verpakkingen voor aardappelen

Peter Van Steenkiste: "We hebben vijf circulaire challenges gedefinieerd:

  • fair & healthy crops
  • futureproof production 
  • circular packaging
  • green logistics 
  • close the loop partnerships

Met deze doelstellingen gaan we een nieuw tijdperk in: dat van de circulaire economie. Voor ons zijn er grote opportuniteiten en uitdagingen op vlak van aankoop van circulaire verpakking. We moeten stap voor stap overgaan van lineair over recycleren naar circulair. We volgen hierbij de aanbevelingen van de Ellen MacArthur Foundation op gebied van verpakkingen:

  • Problematisch of onnodig plastic vermijden door nieuw design, innovaties en nieuwe leveringsmanieren
  • hergebruik waar mogelijk
  • alle plasticverpakkingen 100% hergebruiken, recycleren of composteren
  • het gebruik van plastic volledig loskoppelen van eindige natuurbronnen
  • alle plasticverpakkingen vrijmaken van gevaarlijke chemicalieën en de gezondheid, veiligheid en rechten van alle betrokken personen respecteren.

Momenteel onderzoeken we drie pistes: switch naar papier, bioplastic en het ontwerp van een retailmeubel waarbij de klant kan kiezen voor herbruikbare verpakking. Samenwerking is cruciaal in dit verhaal, we moeten zowel de leveranciers van de verpakkingen als de klanten (retail) overtuigen om hier in mee te stappen.

Voor 2020 stellen we ons twee grote doelen:

  1.  95% van de aangeboden verpakkingen bij de klant is recycleerbaar
  2. 1/3 van de aangeboden consumentenverpakkingen is biobased.

Een concreet voorbeeld: We introduceren vanaf april 2020 een nieuw assortiment bij een retailklant. Hierbij verminderen we de hoeveelheid op aardolie gebaseerde plastic met meer dan 90%. Zo wordt meer dan 100 ton oliegebaseerde plastic uitgespaard. "

Heb je een vraag over deze case?