Deze casestudy heeft betrekking op het afvalbeheer van de operaties in de stad Malmö, waaronder scholen, kleuterscholen, kantoren en sporthallen, onder andere. Het doel is ervoor te zorgen dat elk gemeentelijk gebouw deel uitmaakt van dit contract zodra hun huidige afvalbeheercontract afloopt. Het contract richt zich op de inzameling van gescheiden afval zoals karton, plastic en aluminium/blikjes. Hoewel de verantwoordelijkheid voor het beheer van deze soorten afval bij de producenten ligt, is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om de inzameling te organiseren en de kosten te dekken. Aan de andere kant wordt restafval, papier en voedselafval verzameld via Va Syd, een water- en afvalbedrijf dat eigendom is van de gemeente. De inzameling van restafval brengt hogere kosten met zich mee, als stimulans om afvalscheiding te bevorderen.
Veel van de gemeentelijke operaties hebben al contracten voor afvalinzameling. Er is echter nog geen alomvattend gemeentelijk contract en veel van de contracten voor specifieke afdelingen ontbreken milieucriteria. Deze gefragmenteerde aanpak van afvalbeheercontracten belemmert effectieve begeleiding en controle, en bemoeilijkt ook het monitoringproces. Bovendien is de gemeente van mening dat deze gefragmenteerde aanpak leidt tot verhoogde kosten en tijdsverlies, omdat elke afdeling onafhankelijk het aanbestedingsproces moet doorlopen.
Het sorteren van afval moet worden gezien als een fundamenteel aspect bij de implementatie van een circulaire economie. Als de basispraktijken voor afvalbeheer niet effectief worden vastgesteld, kan dit uitdagingen met zich meebrengen bij het bevorderen van een circulaire economie. Daarom wordt deze aanbesteding gezien als een belangrijke stap in de juiste richting.