De groeiende markt van opladers voor elektrische voertuigen heeft geleid tot toenemende milieueffecten die over het hoofd dreigen te worden gezien. De materiaalstromen die ontstaan, laten een milieueffect achter bij de productie van de laadpunten. Europa is de tweede grootste markt voor laadpunten en volgens de prognoses zal het aantal elektrische voertuigen de komende jaren exponentieel toenemen. Ook de vraag naar laadpunten zal volgen en tegen 2030 zullen er in Europa meer dan 3 miljoen EV-laders nodig zijn. Op deze pagina bieden we alvast wat handvaten en voorbeelden voor het circulair aankopen van laadpunten voor elektrische voertuigen.
Bestaande infrastructuur benutten: overweeg bij de aanschaf van laadpalen of er mogelijkheden zijn om bestaande infrastructuur te hergebruiken. Kan een reeds aanwezige elektrische box of andere infrastructuur worden aangepast en hergebruikt als laadpunt? Dit minimaliseert de behoefte aan nieuwe materialen en vermindert de totale hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn voor het nieuwe laadpunt.
Hergebruik: in het aankoopcontract kun je specifiek vermelden dat herbruikbare verpakkingen moeten worden gebruikt voor het transport van de laadpalen. Dit vermindert afval en de behoefte aan nieuwe verpakkingsmaterialen. Idealiter zou de leverancier deze verpakkingen kunnen terugnemen en hergebruiken voor toekomstige zendingen.
Gestandaardiseerd Ontwerp en Updatebaarheid: kies voor laadpalen met een gestandaardiseerd ontwerp. Dit zorgt ervoor dat dezelfde componenten kunnen worden gebruikt in verschillende laadpunten, wat de logistiek en het hergebruik vereenvoudigt. Belangrijk is dat de laadpunten ook updatebaar en upgradebaar zijn. Dit betekent dat wanneer nieuwe technologieën of verbeteringen beschikbaar komen, de laadpunten kunnen worden geüpdatet zonder volledige vervanging. Dit minimaliseert de behoefte aan nieuwe laadpalen en verlengt de levensduur van bestaande modellen.
Contractuele Terugname en Hergebruik Afspraken: In het aankoopcontract kun je specifieke afspraken opnemen over terugname en hergebruik van de (componenten van de) laadpalen aan het einde van hun levensduur. De leverancier zou verplicht kunnen worden om de laadpunten terug te nemen. Hierbij heeft de klant de keuze om het bestaande laadpunt te behouden voor eigen gebruik of om het te laten vervangen door een nieuw model. Als voor het laatste wordt gekozen, kan het bestaande laadpunt als refurbished model worden aangeboden aan andere klanten. Dit maximaliseert het hergebruik van materialen en verlengt de levensduur van de laadpalen.