Een circulair aankoopproces verschilt in essentie niet van een klassiek aankoopproces. De nadruk ligt echter meer op de voorbereidingsfase, wat de eerste keer iets meer tijd kan vergen. Op deze pagina nemen we je stap voor stap mee door het proces. Vergeet ook niet te kijken naar de mogelijkheden voor het financieren van een circulair aankoopproject. Een sterke business case kan anderen overtuigen!
Circulair aankopen begint met het stellen van de juiste vragen
Als je circulair wil gaan aankopen is het belangrijk om de aankoopbehoefte kritisch te bekijken.
Wat zijn jouw circulaire ambities?
Het is niet altijd eenvoudig om te bepalen wat de circulaire ambities zijn van je organisatie of welke circulaire impact je kunt bereiken met een concreet aankoopproject. Om je hierbij te helpen werd de circulaire ambitiekaart ontwikkeld. Deze kaart zet alle circulaire doelstellingen op een rijtje, met de mogelijke aankoopstrategieën om ze te bereiken.
We adviseren om op meer dan één doelstelling in te zetten en ook verschillende strategieën per doelstelling te hanteren. Zo heb je meer kans op succes.
Het is ook een handig instrument om het gesprek aan te gaan binnen jouw organisatie.
Bij een circulair aankoopproject kunnen heel wat interne afdelingen een rol spelen: het management, je interne klant, het aankoopteam, de CSR-manager, financieel experten, juridische dienst, logistiek verantwoordelijke en de communicatieverantwoordelijke behoren tot de mogelijkheden. Bedenk daarom tijdig welke je interne actoren je best betrekt voor jouw specifieke project en productgroep.
Bij circulair aankopen verandert de relatie met leveranciers. Samen gaan jullie in partnerschap op zoek naar circulaire oplossingen die aansluiten bij de functionele behoeften van jouw organisatie. Bovendien moeten deze oplossingen passen binnen de vastgelegde circulaire ambities. Daarom is een open dialoog met de markt van essentieel belang.
Naast de circulaire criteria die je gaat vastleggen, is ook de relatie met de leverancier belangrijk bij circulair aankopen. Jullie gaan samen op zoek naar de beste circulaire oplossing voor de functionele behoefte van jouw organisatie. Deel daarom het circulaire ambitieniveau van jouw organisatie (en de definities die jullie hanteren) en ga op zoek naar leveranciers die mee willen werken aan de gekozen circulaire doelstellingen. Probeer ook inzicht te krijgen in de toeleveringsketen: welke hudige (of bijkomende) actoren kunnen een impact hebben op de circulariteit? Welke samenwerkingen kunnen worden geïnitieerd?
Mogelijkheden om een pre-competitieve marktdialoog te organiseren:
Het circulair aankoopproces kan - in eerste instantie - meer tijd vragen, door het belang van dialoog met de markt. Door je functionele behoefte en circulaire ambities voor te leggen aan de markt, kom je te weten welke circulaire producten en diensten/businessmodellen al beschikbaar zijn. Maar het kan ook een aanzet zijn om samen met leveranciers in co-creatie op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en zo innovatie te stimuleren.
Hoe kunnen we onze circulaire wensen en noden vertalen in het bestek?
Na een uitgebreide marktdialoog bepaal je de scope van je project:
Stem de keuze van je plaatsingsproducedure af op de doelen die je wil bereiken met je circulaire aankoopproject. Denk bijvoorbeeld aan onderhandelingsmogelijkheden of innovatietrajecten.
Selectiecriteria worden ingebouwd om de bekwaamheid van de opdrachtnemer te verzekeren. Voor circulaire aanbieders, vaak KMO's en Start-ups, is het echter niet evident om veel ervaring en referenties voor te leggen. Om hen niet uit te sluiten kan je bijvoorbeeld alternatieve selectiecriteria gebruiken:
Vervolgens ga je formuleren wat je wenst aan te kopen en aan welke vereisten dit moet voldoen. De technische specificaties beschrijf je best zo functioneel mogelijk, eerder dan technisch. Dit biedt meer ruimte aan de markt om met circulaire oplossingen te komen en de meest recente innovaties aan te bieden. Maak daarbij een duidelijk onderscheid tussen criteria en eisen. Gebruik de circulaire ambities die je specifiek voor de productgroep noteerde als beginpunt. Aan technische specificaties moet voldaan worden, tenzij je varianten toelaat.
Voor de gunnigscriteria is het af te raden om louter op prijs te beoordelen. De wet op overheidsopdrachten laat toe om Life Cycle Cost mee te nemen onder 'kosten', dit kan dan weer wel een positieve impact hebben op de circulariteit. In de gunningscriteria kan ook een groeitraject worden opgenomen. Hierbij kunnen zowel de opdrachtgever als - nemer vragen om iets in de looptijd van het contract te realiseren. Bijvoorbeeld als het nog niet mogelijk is bij aanvang van de overeenkomst.
Voor de beoordeling kies je voor:
Zorg er voor dat je toch enige sturing meegeeft en/of factoren waar rekening mee moet gehouden worden. Zo kan je de verschillende voorstellen beter vergelijken en beoordelen.
Uiteraard is de weging van de criteria hier ook van belang. De prijs-kwaliteits ratio hangt af van de product- of servicecategorie maar bepaalt meteen ook de impact die je kan verwezelijken.
Uitvoeringsvoorwaarden kan je éénzijdig opleggen. Hierin kan je bijvoorbeeld terugname bij ende gebruik, bepalingen voor einde levensduur of verpakking bij levering opnemen. Let daarbij op dat je enkel haalbare zaken vraagt. Ook hier kan een groeitraject worden opgenomen.
Inspiratie en concrete voorbeelden:
Gezien de ontwikkeltijd van tools, websites en rapporten over circulaire criteria, zal je de meest recente informatie en trends altijd uit je dialoog met de markt halen.
Het is ook zinvol om je circulaire ambities mee te geven in het bestek. Zo wordt meteen duidelijk waar jouw organisatie naar streeft op vlak van circulariteit.
Het webinar over de circulaire mogelijkheden binnen de nieuwe wet op overheidsopdrachten biedt duidelijkheid voor overheden en instellingen die gebonden zijn aan deze wet. Ook voor private bedrijven en organisaties is het webinar inspirerend.
Overheiden moeten, zoals steeds, zorgen dat hun bestekken de wetgeving respecteren. Hou dus zeker rekening met volgende principes, ook als je circulair aankoopt:
Circulariteit zit hem in het gebruik
We kunnen circulair gelabelde producten aankopen, die vervolgens voor einde levensduur in de verbrandingsoven belanden. Dit is bezwaarlijk circulair te noemen. We maken een onderscheid tussen de reeds gerealiseerde circulariteit (ontwerp en productie) en het circulaire potentieel (gebruik en hergebruik) van een product. Daarom is het cruciaal om ook na de ondertekening van het contract de circulariteit te blijven opvolgen.
Samenwerking tussen aankopers en contractmanagers is noodzakelijk om werkelijk circulaire impact te realiseren. De afspraken over performantie, herstel, onderhoud en levensduur moeten worden opgevolgd en geëvalueerd. Maar ook correct gebruik door de interne medewerkers is van belang. Je kunt gebruikersopleidingen mee opnemen in het contract. Dit is vaak een leerproces waarbij er openheid moet zijn om samen te groeien. Zowel intern als met de leveranciers.
Hoe kunnen we maximaal waardebehoud garanderen bij einde gebruik?
De fase 'einde gebruik' is cruciaal voor het realiseren van het circulaire potentieel van een product, ook als dit product deel uit maakt van een geleverde dienst. Idealiter werden hiervoor al afspraken vastgelegd in het contract. Deze moeten dan uiteraard nu opgevolgd en gefaciliteerd worden en dat is niet altijd standaard voorzien in een aankoopproces.
Het loont ook de moeite om de gehanteerde gebruikstermijnen kritisch te bekijken. Kan het product werkelijk niet meer gebruik worden of worden deze bepaald door afschrijftermijnen of gewoonten? Welke parameters bepalen of de kwaliteit niet meer voldoet voor gebruik?
Einde gebruik hoeft niet hetzelfde te zijn als einde levensduur. Bijkijk eerst de mogelijkheden voor valorisatie van de producten op zich: kunnen herstel, intern of extern hergerbuik of refurbishment de levensduur verlengen? Als dit niet meer mogelijk is, probeer dan de waarde van de onderdelen en materialen zo veel mogelijk te bewaren. Dit kan in samenwerking met de leverancier of een gespecialiseerde verwerker. Transparantie over de verdere keten is daarbij noodzakelijk om de circulariteit te garanderen.
Waneer de restwaarde van producten of materialen voldoende hoog is, kan ze ook financiëel gevaloriseerd worden. Bijvoorbeeld door koop-terugkoop of koop-verkoop modellen. Ook dit kan worden opgenomen in het contract en worden meegenomen in de business case voor circulair aankopen.
Hoe kunnen we onze ervaringen meenemen naar het volgende circulaire aankoopproject?
Het circulair aankoopproces is er één van voortdurend leren en verbeteren, waarbij veel meer actoren betrokken zijn dan bij een klassiek proces.
Het is belangrijk om - samen met deze actoren - het circulaire aankoopproject te evaluareren en de lessen mee te nemen in volgende projecten. Zo kan circulariteit uiteindelijk verankerd worden in de aankoopstrategie van je organisatie.